Kto musi posiadać książeczkę do celów sanitarno-epidemiologicznych?

Często zdarza się tak, że aby podjąć pracę na konkretnym stanowisku czy w danej branży niezbędne jest przedstawienie stosownych dokumentów medycznych. Jednym z najpopularniejszych jest bez wątpienia książeczka do celów sanitarno-epidemiologicznych, która jest często określana też książeczką sanepidowską. Ten dokument wielu osobom kojarzy się głównie z branżą gastronomiczną. Kto jeszcze musi go wyrobić i co jeszcze warto wiedzieć na jego temat?

Czym właściwie jest książeczka sanepidowska i jak ją wyrobić? 

Osoby, które chcą zatrudnić się w restauracji czy barze albo innej firmie, w której będą miały kontakt z jedzeniem, często przychodzą do naszego zakładu, aby wykonać badania medycyny pracy w Jarocinie. Wówczas jedną z ważniejszych kwestii jest wyrobienie książeczki do celów sanitarno-epidemiologicznych.

Jest to dokument, który potwierdza stan zdrowia właśnie w kontekście badań sanitarno-epidemiologicznych. Chodzi tutaj o nosicielstwo bakterii z rodzaju Salmonella oraz Shigella. Aby ją wyrobić, trzeba zgłosić się do Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej i poddać się badaniu, które polega na oddaniu trzech próbek kału, które następnie trafią do laboratorium.

 

Kto musi wyrobić książeczkę do celów sanitarno-epidemiologicznych? 

dokumenty medyczne

Przepisy nakazują pracodawcom zlecenie zatrudnionym pracownikom wykonania różnego rodzaju badań. Mogą to być na przykład badania dla kierowców, badania okulistyczne czy inne badania z zakresu medycyny pracy. W przypadku książeczki do celów sanitarno-epidemiologicznych wraz z aktualnymi badaniami lekarskimi mówimy przede wszystkim o szeroko pojętej branży gastronomicznej, czyli o kucharzach, pomocach kuchennych, kelnerach czy pracownikach firm cateringowych.

Oprócz tego takim obowiązkiem są też objęci sprzedawcy zatrudniani w sklepach spożywczych (w tym w mięsnych i warzywnych) oraz piekarze i cukiernicy. Należy wspomnieć też o tym, że książeczka sanepidowska musi być przedstawiona przez pracowników, którzy zajmują się wytwarzaniem i produkcją leków. Co więcej, muszą ją mieć również pracownicy szpitali i placówek zdrowia, osoby pracujące z dziećmi do 6. roku życia, opiekunowie w domach opieki i hospicjach. Ponadto dokument jest też wymagany od osób pracujących w transporcie (kierowcy autobusów, stewardessy), a także od zatrudnionych w punktach uzdatniania i dystrybucji wody pitnej.